Tuesday 12 April 2011

.Perbezaan antara doa si Ibu dan doa si Anak.

Salam bloggers :)

Selamat pagi . As usually mulakanlah pagi korang dengan senyuman okay . Entry for this day is about Doa .Beza doa seorang emak dengan seorang anak. Hehehe bukan ape cam alim2 pulak nk cakap sal doa lah bagai sume kan . Just mlm tadi adelah aku terbace satu artikel ni tentang mujarabnya doa seorang ibu, emak ha papelah yang korang panggil untuk wanita yang telah melahirkan kita. 
Artikel yang aku baca tu mengisahkan tentang :


Di suatu ketika, seorang anak kecil terlantar sakit tenat. Berbagai-bagai jenis perubatan telah dilakukan namun masih tidak membuahkan hasil. Tapi si ibu tidak pernah mengeluh malah tidak menyalahkan takdir atas ape yang terjadi. Setiap hari si ibu berdoa agar Alaah s.w.t menyembuhkan penyakit yang dihidapi anak kesayangannya.
Doa si ibu setiap kali sujud kepada Tuhannya adalah "Ya Allah, Kau sembuhkanlah penyakit anak kesayanganku. Kau berikanlah dia kesempatan untuk mengecap bahagia di dunia pinjamanMu. Sesungguhnya aku tidak tega melihat dia terlantar seperti itu Ya Allah..Sesungguhnya Kau maha Pemberi lagi maha Penyayang Ya Allah.." Sesungguhnya itulah doa si ibu tiap masa hanya untuk melihat anaknya sihat seperti sediakala..
Berkat doa si ibu yang penyayang dan penyabar, Allah s.w.t menyembuhkan penyakit anaknya dan dia melalui kehidupan normal seperti orang lain. Si anak membesar dibelai dan dimanja tanpa menyedari si ibu sudah menginjak usia. Si ibu yang sudah berusia mula sakit-sakit dan akhirnya terlantar di hospital, tenat. sedangkan si anak sibuk bekerja. Tapi seringkali juga si anak datang melawat ibunya. Tapi cuma 1 doanya..
" Ya Allah, Aku tidak sanggup lagi melihat penderitaan yang ibuku tanggung. Jika mati itu lebih baik dari ibu tersiksa sebegini, aku pohon kau cabutlah nyawanya Ya Allah.."

Sebegitulah bezanya doa si anak dan doa si ibu. Macam tu ke anak yang kita panggil soleh/solehah skrang ni? mendoakan nyawa ibunya di cabut Tuhan.  Anak yang soleh/solehah patotnya mendoakan kesejahteraan, kesihatan ibunya biarpon kita tahu ibu tiada peluang untuk sembuh sekalipun...
Jadi kesimpulannya disini , kita sebagai seorang anak hendaklah mendoakan yang terbaik untuk ibu bapa kita. 
Sebab pengorbanan yang mereka lakukan tak mungkin kita dapat membalasnya .... :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...